V prvním díle našeho seriálu o začátku podnikání jsme se zaměřili především na přípravnou fázi, různé typy analýz a vyhodnocení daného záměru ještě před samotným začátkem podnikání. Dnešní díl budeme věnovat prvotním krokům a tipům, na co se zaměřit, aby byl další vývoj pozitivní.
80:20
Pravidlo 80:20, nebo také jinak Paretovo pravidlo, je jednou z nejzákladnějších pouček, které mohou platit nejen v podnikání. Tento princip byl poprvé definován koncem 19. století italským ekonomem a sociologem, Vilfredem Paretem, a tento princip platí dodnes. Pravidlo 80:20 říká, že pouze 20 procent aktivit přináší 80 procent zisku. Zajímavé je, se na tento princip podívat z obráceného úhlu pohledu, při kterém zjistíte, že zhruba 80 procent času věnujete činnostem, které Vám přinesou jen pětinu Vašeho zisku. Je samozřejmé, že není možné toto pravidlo uplatnit naprosto vždy a v dokonalé shodě, ale z obecného pohledu toto pravidlo funguje vždy. Pravidlo 80:20 je často užíváno při strategickém i operativním plánování, protože Vám pomůže určit, jaká činnost Vám přinese nejvíce zisku.
Právní forma
Při začátku podnikání je také důležité zvolit právní formu, pod kterou budete na trhu vystupovat. V případě, že tvůrcem myšlenky daného podnikání je jednotlivec, tak nejsnazší formou pro začátek podnikání je získání živnostenského listu, které Vám v začátcích ušetří jak čas, tak finance. Pokud je tvůrců projektu více, můžete zvolit podstatně více forem, kdy nejčastější je společnost s ručením omezeným, která Vám umožní přesně definovat podílové rozdělení. Založení společností je finančně náročnější a je tak dobré zvážit, zda Váš projekt skutečně takovou formu potřebuje.
Tým
Váš projekt bude vždy záviset především na lidech, kteří se na projektu podílejí. Častým případem bývá, že nápad vzniká ve hlavách více kamarádů a následně poté projekt rozjíždí společně. Zde je ovšem potřeba striktně oddělit přátelství a podnikání a ujasnit si, kdo má v týmu jakou roli a co konkrétně jeho znalosti do projektu přinášejí. Pokud toto neučiníte ihned v začátku podnikání, může to být později předmětem Vašich sporů, pokud Vám časem začne připadat, že některý článek týmu projektu nic nepřináší.
Správa dat
Jeden z důvodů, proč je začátek podnikání vždy nejtěžší období je fakt, že v začátku nemáte žádná data spojená s Vaším projektem, z kterých byste mohli vycházet. Doporučujeme hned v začátku projektu připravit souhrn dat, která budete chtít monitorovat a pečlivě tyto informace schraňovat. Tato data Vám následně mohou posloužit k zodpovězení otázek, jak upravit podnikatelský model tak, aby se Vaše výsledky pravidelně zlepšovaly. Kvalitní správa dat je také značným benefitem pro případná pozdější jednání s bankami či investory, data často zodpoví otázky za Vás.
Síť kontaktů
Podnikání je především o kontaktech, a pokud budete v oboru noví, potřebujete poznat co nejvíce lidí. Nikdy nepodceňujte žádnou schůzku, protože nevíte, zda Vám přinese dobrý kontakt, kritiku, nebo Vás během dialogu napadne myšlenka, jak něco vylepšit. Dobrým místem, jak se seznámit s lidmi, kteří podobně jako vy začínají podnikat, mohou být coworkingová centra. V těchto místech se scházejí lidé, kteří zde díky sdílení kancelářské plochy mají nižší náklady, kde mohou fyzicky pracovat a zároveň mají veškeré kancelářské vybavení k dispozici. Velice často to jsou lidé, kteří jsou ve stejné fázi jako vy, najít tak společnou řeč je velice jednoduché.