StartUpStart Blog

1/7 - Nápad na podnikání – jak začít?

  • Pro startupy

Prvotní fáze jakéhokoli nápadu bude vždy začínat nápadem. Ať už se jedná o jakýkoli nápad, lze téměř s jistotou říci, že někdo před Vámi již podobný nápad měl, nebo se dokonce věnuje stejnému podnikání, jako chcete právě Vy. Samotný nápad bez realizace má ale nulovou, nebo velice nízkou hodnotu. Zjistěte, jak nápad zlepšit a jaké kroky Vám k tomu pomohou.

Inspirace v zahraničí

Není žádným tajemstvím, že celá řada úspěšně fungujících firem či projektů se inspirovala na zahraničním trhu. Možnost inspirovat se projekty v jiných zemích je nejsnazší u internetových projektů, jako příklad projektů, které se inspirovaly v zahraničí, můžeme uvést třeba řadu slevových serverů, které si za inspiraci vzali nejčastěji americký Groupon, nebo aukční servery se vzorem v eBay.

Analýza trhu

Před začátkem samotného podnikání je důležité, abyste přesně definovali trh, na který hodláte vstoupit. Obsáhlá analýza trhu je náročnou procedurou, která může být velice nákladná, proto v začátku podnikání budete muset nejspíše improvizovat. I tak ale doporučujeme provést tento typ analýzy a zaměřit se na následující parametry:

  • Jaká je velikost trhu?
  • Jak rychle daný trh roste?
  • Je trh atraktivní a ziskový?
  • Kdo jsou hlavní konkurenti na trhu?

Konkurenční analýza

Analýza spojená s průzkumem činnosti konkurentů je jednou z nejčastějších typů analýz, které Vám mohou pomoci zlepšit svůj obchodní model. Čím více je pro zákazníka snazší změnit užívání Vašich služeb za jiného dodavatele, tím je pro Vás důležitější poskytovat co nejlepší servis a být o krok před konkurencí. V rámci zpracování konkurenční analýzy doporučujeme inspirovat se nejlepšími v oboru a určit klíčové oblasti, díky kterým jsou na této pozici. Nebojte se zároveň nekonvenčních přístupů, protože největší výhodou malých podniků je fakt, že mohou provádět změny velice rychle, což u velkých společností není možné. Je důležité také zmínit, že konkurenci budete mít naprosto vždy, je jen důležité určit do jaké míry se Vaše služby shodují, proto vždy věnujte tomuto typu analýzy dostatek času, velice často objevíte nové konkurenty až po usilovnějším pátrání.

SWOT analýza

Dalším krokem, který může pomoci ujasnit si Vaši situaci je SWOT analýza. Tato zkratka se pojí se slovy Strengths, Weaknesses, Opportunities a Threats, v češtině jde o „silné stránky“, „slabé stránky“, „příležitosti“ a „hrozby“. Tato analýza se zaměřuje na dvě skupiny, kterými jsou vnitřní a vnější prostředí společnosti. Silnými a slabými stránkami budete schopni určit současnou situaci Vašeho podnikání. Příležitosti a hroby Vám pomohou definovat možné aspekty, které pro Vás mohou mít pozitivní, nebo naopak negativní přínos. Je velice obvyklé, že firmy podceňují svoje slabiny a možné hrozby, ale opačný přístup Vám přinese více užitku. Zaměřte se především právě na tyto dva aspekty a přemýšlejte, jak bude možné je postupně eliminovat. SWOT analýza rozhodně není jednorázovým typem analýzy a doporučujeme ji opakovaně provádět, pomůže Vám určit, co se Vám podařilo změnit.

VRIO analýza

Tento typ analýzy je méně obvyklý, nicméně může přinést velice dobré povědomí o Vaší vlastní firmě a konkurenci na trhu, na kterém působíte. Tato analýza slouží k porovnání vlastní firmy ve čtyřech hlavních odvětvích a zároveň porovnání stejných bodech i Vaši konkurenci. Tento přístup je opět pojmenován na základě zkratek jednotlivých porovnávaných bodů, které jsou: hodnota (Value), vzácnost (Rareness), napodobitelnou (Imitability) a organizace (Organisation). Tento typ analýzy Vám umožní nahlédnout na svoje podnikání z jiné perspektivy a může objevit především prostor pro zlepšení.

 

Těchto pět základních kroků při samém začátku podnikání by Vám mělo pomoci definovat směr Vašeho projektu tak, abyste byli připraveni na situace, které mohou při reálném fungování nastat. Existuje celá řada dalších možností, jak analyzovat podnikatelské aktivity, těchto pět metod ale považujeme za stěžejní k úspěšnému zhodnocení Vašeho projektu.

Podobné články

6/7 - Business Plán – co má obsahovat?

6/7 - Business Plán – co má obsahovat?

Business plán. Stěžejní dokument, který Vás bude provázet prakticky jakýmkoli podnikáním. Tento dokument není rozhodně jednorázovou záležitostí a je…

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používaním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používaním souboru cookie. Více informací
OK