StartUpStart Blog

6/7 - Business Plán – co má obsahovat?

  • Pro startupy

Business plán. Stěžejní dokument, který Vás bude provázet prakticky jakýmkoli podnikáním. Tento dokument není rozhodně jednorázovou záležitostí a je potřeba jej pravidelně obměňovat. Zároveň je to pro Váš byznys jakési vodítko, které Vám vždy pomůže soustředit se na tu správnou věc, abyste dosáhli cíle, který jste si definovali.

Popis projektu a co řeší

Klíčovým prvkem pro každý byznys plán je popis toho, čemu se Vaše podnikání věnuje a jaký problém tím řeší. Pokud se týká Váš projekt prodeje zboží, tak je zcela jasné, co zákazníkům má Váš produkt přinést. V tomto případě je důležitější se zaměřit na přidanou hodnotu a na to, proč by zákazníci měli v rámci konkurence vybrat právě Váš produkt. Pokud je Vaším produktem určitá služba, vždy máte dobrou šanci na úspěch, pokud umíte efektivně řešit nějaký problém potenciálních uživatelů a vše jim tak usnadnit. Umět správně definovat, v čem jste pro trh přínosní, Vám také pomůže lépe komunikovat s Vašimi možnými zákazníky.

Trh                                        

Aby Vaše šance uspět byla co nejvyšší, je potřeba definovat, kdo je Vaším zákazníkem a na jakou skupinu hodláte cílit. Existuje pouze velice málo projektů, které by cílily na kohokoli na světě, ve většině případů je naopak daleko přínosnější cílit na co nejužší skupinu možných zájemců a s vyšší efektivitou. Pokud budete znát co nejpřesněji Vašeho zákazníka, můžete na základě této znalosti upravit Váš produkt přesně na míru jeho požadavkům.

Cíle

Business plán by se měl obměňovat pravidelně každý rok, tudíž cíle, které si definujete, by měly být nejdéle na rok dopředu. Roční cíl je nejčastěji složen z dílčích částí z jednotlivých oblastí, ve kterých musí každý podnikatel působit. Doporučujeme proto, abyste si určily více krátkodobých cílů, které v případě, že budou všechny splněny, tak naplní celkový roční cíl.

Konkurence

Konkurenci budete mít prakticky vždy. Někteří podnikatelé, či startupy, si zejména ze začátku myslí, že přišli s naprosto přelomovým řešením a že v jejich oblasti je nulová konkurence. Téměř nikdy tomu tak není a i když nemusí na trhu existovat přímá konkurence, která by se věnovala danému problém stejným stylem, v drtivé většině případů se najde někdo, kdo daný problém řeší jiným způsobem. Věnujte čas analýze Vaší konkurence a nechte se inspirovat jejich silnými stránkami. Je to nejsnazší cesta, jak se vyhnout chybám. Pokud je Vaše konkurence v nějakém ohledu lepší, určitě existuje důvod, proč tomu tak je, nesnažte se zbytečně sami sobě věci komplikovat.

Marketingový plán

Pokud vstupujete na trh s novým produktem, bude potřeba dát o sobě vědět. V marketingovém plánu jde o to rozplánovat, kdy, jak a kde Váš produkt prezentovat. V současnosti existuje nepřeberné množství reklamních kanálů, které můžete pro svou prezentaci použít a vždy budete limitováni především finančními prostředky, které můžete na Vaši propagaci vynaložit. V rámci marketingového plánu se také zaměřte na měření výkonnosti jednotlivých kanálů, abyste mohli kampaně vyhodnocovat a do budoucna upravovat. Kvalitní marketing je velice důležitým prvkem úspěchu, nebojte se proto poradit s odborníky na danou oblast.

Finanční plán

Na závěr zřejmě nejdůležitější bod celého business plánu. Finanční plán definuje nejen náklady, které budou spojeny s Vaším fungováním na trhu, ale také by měl definovat zisky a odhady, kolik budete v průběhu daného období schopni vydělat. Je velice důležité, abyste z pozice ředitele celého projektu vždy věděli, na jaké příjmy se můžete spolehnout, abyste byli schopni pokrýt své náklady. Problémy s cashflow mohou představovat pro podnik velké problémy

Podobné články

Den otevřených coworkingů

Den otevřených coworkingů

V pátek 1. června se uskuteční nejen den dětí, ale také den otevřených cotworkingů. Jak už je na první pohled patrné, bude se jednat o den otevřených…

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používaním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používaním souboru cookie. Více informací
OK